מהפכת הרכב החשמלי, חוויות ומחשבות חשמליות - ?ARE YOU READY


זוכרים את בטר פלייס?
מיזם הרכב החשמלי השאפתני שהוביל שי אגסי?
כנסו רגע למכונת הזמן שלי: 2011.
בטר פלייס היו לקוחות שלי לפני יותר מ8 שנים. בתקופה משוגעת של כמעט שנה לקחתי חלק עם הצוות שלי בהכנות להשקת הרכבים והפעילות בישראל. תקופה משוגעת / מטורפת / עם מעט שעות שינה בה חברה שלמה המציאה תחום חדש: רכב חשמלי. ממערכות שליטה חכמות שכיוונו את הנהגים ועד תחנות להחלפת סוללות ברחבי הארץ. אם תסתכלו טוב, אפילו היום, תוכלו לראות בכמה מקומות שלטים ועמדות טעינה.
בטר פלייס הייתה כישלון עסקי, אך בזכותה ובזכות העובדים המוכשרים שעבדו בה, ישראל נחשבת היום למעצמה בתחום הרכבים האוטונומיים והAUTOTECH ממובילאיי (ואפילו ווייז) ועד למרכזי פיתוח של חברות הרכב הגדולות בעולם - כולם כאן, בגלל מאות המהנדסים שהמציאו את "בטר פלייס".
בטר פלייס הייתה הרבה יותר מ"חברה עם סוללה" - היא המציאה תחום חדש מתוך הבנה שמכונית חשמלית היא מהפכה שחוצה תחומים וכדי להצליח במהפכה הזו נדרשת חשיבה שונה לחלוטין.
אכן, הכל התחיל מהסוללה: להבדיל מרכב בנזין, לרכב חשמלי אי אפשר להביא "דלק בבקבוק" ולכן צריכים להתקיים 3 תנאים בסיסיים להצלחה: טווח נסיעה טוב ואפשרויות טעינה זמינות ובנוסף לכך - מחיר הרכב החשמלי צריך להיות אטרקטיבי ולא אקזוטי (כמו טסלה למשל).
בזמנו, בטר פלייס הבינה שהסוללות לא יאפשרו טווח סביר והפתרון שלה היה תחנות להחלפת סוללות - מגיעים עם הרכב החשמלי, רובוט מחליף סוללה מרוקנת בסוללה מלאה וממשיכים בדרך - לאחר תהליך שאורך כ 5 דקות, די דומה לתדלוק רגיל.
למרות כל האתגרים, בטר פלייס הצליחה למכור כמה מאות רכבים ועל אף סגירתה, כמה עשרות נהגים המשיכו ליהנות מרכב חשמלי שקט להפליא עם עלויות תפעול מצחיקות.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
חזרה למכונת הזמן וקפיצה ל2019. 
באופן לא מפתיע, הרכבים החשמלים חזרו. הסיבות לכך מרובות, אך העיקריות הן תקינה מחמירה לגבי פליטת מזהמים ויכולות סוללה גבוהות. עוד סיבה טובה: בשנים מאז בטר פלייס, אילון מאסק וטסלה גרמו לרכבים החשמליים להפוך למשהו מאוד סקסי.
נחזור לסיבות לפריחה: מנועי בעירה פנימית (בנזין / סולר) הם גורם מזהם. למרות שממשל טראמפ מדחיק את הנושא, רכבים הם גורם קריטי להשפעה על התחממות גלובלית וארצות רבות החליטו שהן פשוט יאסרו על הפצת רכבים עם מנועי דלק מאובנים. 
כמה זה דרמטי?
תסתכלו על נורווגיה, בירת הרכבים החשמלים (EV) העולמית, 60% מהרכבים שנמכרו עד כה ב2019 היו רכבים חשמליים מלאים (לא היברדיים), עם יעד של 0% מכירות רכבים שמונעים בדלק עד 2025. שאר מדינות אירופה לא נשארות מאחור וקבעו יעדים דומים עד 2050 וכנראה שיקדימו את היעד. נורבגיה, אגב, היא אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם.
בד בבד עם צמצום השימוש בתוצרי נפט, המדינות האלה מפתחות יכולות לייצור אנרגיה מתחדשת- נקייה (רוח, שמש). תחשבו איזה יתרון יש לישראל וכמה מעט אנרגיה מתחדשת אנו מייצרים כאן.
אפרופו ישראל, ההערכות מדברות על כ-200,0000 רכבים חשמליים בישראל עד 2025.
הסיבה השניה לצמיחת התחום: סוללות. החברות הצליחו לייצר סוללות קטנות יותר עם טווח גדול יותר. המשמעות: רכבים מרווחים ולא צפופים ושימושיות גבוהה יותר.
אך עדיין, הרכבים החשמליים יחסית יקרים וכאן נכנסות לתמונה הממשלות שמתמרצות את אזרחיהן לרכוש רכבים חשמליים באמצעות הפחתת מיסים.
כתוצאה מכך יצרני הרכבים הבינו שלא ניתן להתעלם מהמגמה והתחילו לייצר רכבים חשמליים. מBMW ופולקסווגן ועד טויוטה, ניסאן, יונדאי ויגואר. כולם שם עובדים במרץ ואת התוצאות נראה בקרוב על הכבישים.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

עד כאן ההקדמה. תודה שנשארתם :)
כל זה היה כדי להסביר איך מצאתי את עצמי מטייל עם רכב חשמלי כל הסופ"ש עם חיוך דבלי על הפנים.
זה היה די פשוט - קיבלתי לנסיעת חוויה את הרנו ZOE החשמלית - כי פשוט הייתי חייב לראות מה השתנה.


רנו היא אחת מיצרניות הרכבים החשמליית הגדולות והוותיקות בעולם. אז לאחר קצת לוגיסטיקה: ניתוק כבל הטעינה מעמדת הטעינה, הנעתי ונסעתי.
צריך להתעכב קצת על עניין ההנעה: יש כפתור הנעה, כמו ברכבי דלק רגילים רבים. הקטע בZOE, שלאחר הלחיצה לא מרגישים כלום. שקט. אלמלא היה רשום "READY" על לוח השעונים, לא ניתן לדעת שהרכב מונע.
הZOE היא רכב נאה מאוד, נעים ומרווח. כמה דקות הסתגלות לרכב החדש ואז עשיתי את הבדיקה הכי כיפית ברכב חשמלי: תאוצה. בגלל מבנה המנוע, לרכב יש 100% כח מהלחיצה הראשונה, וכן - גם ZOE קטנה יכולה לתת לך בעיטה קטנה של תאוצה. כמובן שאין בעיה, להישאר עם תוכנית ECO לנהיגה חסכונית ורגועה.
במשך 72 שעות טיילתי עם הרכב ברחבי גוש דן והמרכז ואף הגעתי ללטרון. לZOE יש טווח של כ250 ק"מ שתלוי מאוד באופי הנסיעה, שימוש במזגן ומספר הנוסעים.
איך אני מסכם את החוויה: במילה אחת - כיף. 
רנו ZOE היא רכב מצוין שמתאים לחלוטין לכל הנסיעות העירוניות - הקצרות והארוכות.
הכל כזה מושלם?
לא ממש. יש נקודת כאב ששמה טעינה.
טעינת רכב חשמלי היא עניין של כמה שעות (בטעינה רגילה) או כ15-20 דקות בטעינה מהירה.
בד"כ, מי שרוכש רכב חשמלי מקבל עמדת טעינה ביתית שמאפשרת לטעון את הרכב בזמן האופטימלי: בלילה, כשאתם ישנים הרכב נטען.
הבעיה מתחילה כאשר אין לבעל הרכב חניה ליד הבית / בניין או שיש שכן בבניין המשותף שלא מוכן לאשר את התקנת עמדת הטעינה. קצת פחות כיף.
בדיוק את הפער הזה רוצות לפתור חברות תשתית טעינה חשמלית שעובדות במרץ על התקנת עמדות טעינה חשמליות במרחב הציבורי-עירוני ובמקומות פרטיים: קניונים, עסקים ומלונות. המטרה היא לספק תשתית טעינה חשמלית בכל מקום בו יש צורך, בדומה לתשתית התדלוק הקיימת היום. בנוסף, החברות מתכננות לספק אפליקציות שיאפשרו טעינה, הכוונה לעמדה פנויה וכן עמדות טעינה מהירות.

אחת החברות המובילות בתחום היא חברת EVEDGE - שהשאילה לי את הZOE לנסיעה. החברה היא שת"פ של יוניון (יבואנית טויוטה ולקסוס) וחברת מילגם שכבר פועלת במרחב העירוני-ציבורי ובמרחב הפרטי. 

כמה מחשבות בעקבות חווית הZOE:

- הרכב החשמלי יהיה מאוד דומיננטי בשנים הקרובות והצורך בטעינה ישפיע על הרבה מאוד תחומים:
מהתקנת עמדות בחניוני חברות - עבור העובדים, בחניוני קניונים, מגרשי ספורט, שמורות טבע, חופי ים, חניונים ציבוריים, מלונות ועסקים בכלל.

- אפשר להשוות את הצורך בטעינת הרכב לצורך בטעינת טלפון נייד. עכשיו תחשבו על החוויה הנדרשת ועל המקומות בהם אנו צריכים שקע.

- כל חברה שיש לה נגיעה ללקוחות ושירות לקוחות, צריכה לחשוב מחדש על מסע הלקוח שלה.
  תחשבו למשל על החניונים בנתב"ג או בסינמה סיטי -כל מקום כזה הוא צורך שפוגש הזדמנות.

- תשתית טעינה חשמלית נאותה תהיה חלק מהשירות של עיר לתושביה, כחלק מתפיסה של CITY AS A SERVICE (על כך בפוסט נפרד). תחשבו על השילוב בין טעינה לחניה עירייה שתאפשר שירות מתקדם של הזמנת חניה עם עמדת טעינה תהיה מאוד אטרקטיבית.

- מה יהיה גורל תחנות הדלק? הן יהפכו לעמדות טעינה מהירות? או יעברו הסבה למשהו אחר לגמרי?

בקיצור, יהיה מעניין.

כמה המלצות: 
1. תקבעו לכם נסיעה ברכב חשמלי, זו הדרך הכי נעימה לקבל טעימה מהעתיד הלא מאוד רחוק.
2. תחשבו אם אתם והארגון שלכם מוכנים למהפכה הזו.
3. אם התחום מעניין אתכם ואתם רוצים להתעדכן, אני ממליץ להצטרף לקבוצת הפייסבוק בנושא:
READY - תחבורה חשמלית מתקדמת בישראל


גילוי נאות: חברת מילגם-EVEDGE הינה לקוחה שלי.

תגובות