The near future by Google: A.I. first.

גוגל קיימה היום את אירוע הכרזת המוצרים השנתי שלה והרשת מלאה כרגע בביקורות וסקירות של מכשירי ה Pixel 2 החדשים. גוגל גם הכריזה על ה"מיני" - גרסה חדשה וקטנה של גוגל הום, פיקסלבוק- מחשב נייד חדש (קל וחזק), אוזניות אלחוטיות, משקפי מציאות מדומה ומצלמת קליפס חמודה, אך למעט סקרנות אישית שלי לגבי מידת ההתחממות של הפיקסל 2 (המכשירים מיוצרים על ידי LG), העניין האמיתי באירוע הזה מבחינתי הייתה הטכנולוגיה שגוגל דוחפת חזק מאוד לקדמת הבמה ולידי המשתמשים:
- A.I - אינטיליגנציה מלאכותית.
- A.R - מציאות רבודה.
- N.L.P - עיבוד שפה טבעית וזיהוי קולי.

למעשה התפיסה של החברה מציבה את העוזרת של גוגל - google assistant - ככלי עזר מרכזי בכל המוצרים. היכולת היא לא רק להבין מה המשתמש אומר, אלא מה הוא מתכוון או רוצה ועל כן גוגל מפתחת תשתית חזקה של A.I. שכולנו מתרגלים ומטייבים אותה מדי יום בשימושים השונים. גוגל גם מבינה שפענוח קול ושפה הן חלק מהותי והיא מצליחה להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים מאוד עם מבטאים שונים ואף שפות שונות (מי שלא ניסה את החיפוש הקולי בwaze, שווה לנסות ולהתרשם מאיכות זיהוי השפה העברית בסביבה רועשת ודרך דיבורית הרכב - מרשים מאוד).
גוגל מצהירה שהאינטלגינציה המלאכותית היא הקו המוביל בפיתוח המוצרים ובתור החברה ששולטת בכמעט 70% מטכנולוגיית הצרכנים העולמית במובייל היא מבינה דבר או שניים בהגדרת שוק. 
כולנו צריכים להתרגל לרעיון: mobile first זה כבר חדשות ישנות, אמרו מעתה: A.I First. החיבור בין טכנולוגיה אישית (סמרטפון, עוזר/ת ביתית, סירי וכו') לעולמות המידע והצריכה רק נמצא בראשיתו, אך הכיוון מאוד ברור.
כרגע מדובר ב"עוזרים" סטטים אך אנחנו נראה סייענים רובוטים אקטיביים מהר מאוד.
כמובן שעולות כאן שאלות אתיות מהותיות על רמת החשיפה של גוגל למידע אישי, לצבירתו ולעשיית רווחים מסחריים ממנו.

אפשר לחשוד שיש מעין חזרה אחורה: גם בגלל השימוש בקול במקום בטקסט וגם בגלל שגוגל הכריזה על עט סטיילוס לשימוש עם המחשב החדש. אגב, גם אפל ומיקרוסופט מציעות עטים לשימוש על הטבלטים / מחשבי מגע שלהן אך כרגע רק סמסונג עושה זאת בתחום המובייל עם ה NOTE 8. מעניין אם המגמה תזלוג גם לסמרטפונים אחרים (כמשתמש NOTE 8 הסטילוס מאפשר חוויית שימוש מדהימה ובעצם מהווה שכבה טכנולוגית נוספת מעל שכבת המגע הרגילה).

היה מעניין לראות טכנולוגיות שגוגל מפתחת שנים, עוד מימי ה Google Glasses (משקפי גוגל), זיהוי תמונה ופענוח מוטמעות במכשירי הפיקסל החדשים ומשולבות בתפיסה של "סייענות טכנולוגית אינטיליגנטית", כך גם האוזניות החדשות שמשלבות את פלטפורמת התירגום של גוגל ומאפשרות תירגום בזמן אמת - ממש כמו "דג בבל" ממדריך הטרמפיסט לגלקסיה.

הכרזה נוספת של גוגל הייתה על קיט מפתחים בתחום הAR/VR והטמעת דמויות וירטואליות שונות משולבות בפלטפורמת הצילום. זה מעניין כי הפוטנציאל המסחרי הוא עצום (וגוגל הדגימה על דמויות מסרטים ומסדרות טלוויזיה), כי התחום מתבגר ונהיה מעניין יותר ויותר וגם בגלל שסנאפ (סנאפצ'ט) הולכת להכריז באירוע שלה על פעילות AR/VR מסקרנת משלה.

הערת צד: זה ניכר מאוד שגוגל מקפידה להיראות מאוד שונה מאפל ומאירועי ההכרזה שלה. פחות פומפוזי ויותר צנוע. מהצבעים (לבן מול שחור) ועד תמהיל המציגים (מגוון עולמי ואתני, דגש על נשים) אך דבר אחד היה נראה לי מוזר: סרטוני הפרסומת שגוגל הציגה היו מאוד לא מיוחדים. איכותיים זה ברור, אבל חסרי ייחוד קריאיטיבי באופן שכל מותג מתחרה היה יכול להחליף את גוגל בהם. בין אם זה מכוון ובין אם לאו, אני מצפה מחברה כה חדשנית וכה עשירה כגוגל להיות מובילה קריאטיבית גם בתחום הפרסום העצמי.

OK Google?




תגובות