מה עושים כאשר השוק משתנה?


ממציאים את עצמנו מחדש.
זה לא סוד שאנחנו נמצאים בעידן בו שווקים משתנים במהירות ואף נעלמים. עולם הריטייל נמצא בשיא הסערה, כאשר האיקומרס נוגס עוד ועוד חלקים מהעוגה.
חנויות נסגרות, מותגי על קמעונאים נעלמים וקניונים ננטשים והופכים לפילים לבנים (בארה"ב ואף כאן בישראל) וכולם מחפשים דרכים להתמודד עם האתגרים והענקים החדשים: אמזון ועלי באבא.
מייסיס, אחת הענקיות של העידן הישן הבינה היטב את הבעיה שלה וראתה את המספרים נרשמים לרעתה.
רשת החנויות הגדולה בארה"ב (מבחינת פדיון), עם מעל 120,000 עובדים הבינה שהיא חייבת להשתנות: לזהות היטב את הערך המיוחד שלה (UVP) ולייצר אלטרנטיבה לתפיסה העסקית הישנה.
אז באותו שבוע שהחברה הודיעה על סגירת 100 חנויות ופיטורי 2,000 עובדים היא השיקה את
MARKET BY MACY'S.
חנות בתפיסת פעילות חדשה שאמורה להתמודד (ולנצח) עם השינויים בשווקים.
החברה זיהתה כערך המרכזי את חווית הלקוח, הסיבה המרכזית להגיע לחנות ולא להזמין און ליין. 
סביב הערך הזה נבנתה תפיסה שמאוד שונה מתפיסת ה"כלבו".
החנות החדשה, שנפתחה בסאות'לייק טקסס, הרבה יותר קטנה, היא אינה נמצאת בתוך קניון וכל כולה משדרת "בוטיקיות".
הפריטים בה נבחרים בקפידה, יש בה סוג של בית מרקחת לביוטי (בשמים ומוצרי טיפוח), בר-קפה שכל מה שמוגש בו וכל הכלים שלו ניתנים לרכישה ואף נמכרים בה פרחים וצמחים לבית.
החנות מתוכננת להיות הרבה יותר מבוטיק אופנה ומטרת החברה שהיא תהפוך למקום בילוי וחוויה.
מי שמכיר חברות ענק יודע עד כמה קשה להן להשתנות ומהלך כזה בהחלט מלמד גם על שינוי פנימי שהחברה עוברת.
מייסיס לא לבד, גם וולמארט וטרגט משתנות ומחדדות את היתרונות שיש להם, גם בעולם הדיגיטלי החדש. אגב, גם אמזון.
כמה דברים שכדאי לקחת מהמקרה של מייסיס:
1. תזהו את הערך המרכזי שלכם בעיני הלקוחות (UVP) ותחדדו אותו.
2. תפיסת חווית הלקוח צריכה להיות דינמית ואדפטיבית לשינויים בשוק ולהתנהגות הלקוחות.
3. חדשנות. לא מדובר רק בטכנולוגיה, אל תפחדו להשתנות ולנסות דברים חדשים. 
    אני מכנה את התפיסה הזו: "כמה תהיו מוכנים להפסיד כדי לנצח?" הגדרת תקציב מינמאלי לביצוע ניסויים ובדיקות.
     הוא  תמיד יהיה יותר נמוך מלהפסיד את כל הביזנס.

וככה החנות נראית:

שינויים נעימים וסופשבוע מצוין.
קרדיט תמונה: FORTUNE.

תגובות